Siirry sisältöön

Usein kysyttyä

Täältä löydät Hyggan usein kysytyt kysymykset!

Miksi en voi valita hoitavaa hammaslääkäriä tai suuhygienistia?

Toimintamallimme perustuu moderniin toiminnanohjaukseen ja toimintamalliin, jonka ansiosta pystymme muokkaamaan päivän kulkua yksilöllisten hoidon tarpeiden mukaan. Joustavuuden edellytyksenä on se, että seuraavan potilaan ottaa aina vastaan ensimmäisenä vapautuva hammaslääkäri tai suuhygienisti. Erikoishoidoissa ja pidemmissä hoitojaksoissa, kuten juurihoidoissa, pyrimme kuitenkin ohjaamaan asiakkaan hoidon aloittaneelle hammaslääkärille.

Varasin ajan klo 13-14 aikaikkunaan. Mitä aika-ikkuna tarkoittaa?

Hyggan ajanvarauksen aikaikkunat mahdollistavat sinulle joustavan hoitoon pääsyn ja käyntiajan: voit tarvittaessa hoitaa kaikki suun vaivasi kerralla kuntoon (jos tämä on kliinisesti mahdollista). Pääset varaamasi aikaikkunan eli varaamasi tunnin sisällä hammashoitoon.  Saat tekstiviestitse tarkennetun hoitoaikasi vähintään 30 minuuttia ennen vastaanottoaikasi alkua. Sinun kannattaa siis hakeutua klinikan lähistölle hieman ennen aikaikkunasi alkua. Esimerkki: Teet ajanvarauksen kello 10-11 aikaikkunaan. Hoitoaikasi alkaa siis kello 10-11 välillä ja saat tarkennetun alkamisajan tekstiviestitse 30 minuuttia ennen hoidon alkua. Mikäli tekstiviesti saapuu kello 9.30, alkaa hoitosi kello 10 tai vastaavasti viestin saavuttua esimerkiksi kello 10.15, on hoitoaikasi aloitusaika tarkentunut ja hoitosi alkaa kello 10.45. Saavuttuasi klinikalle, ilmoittaudu tekstiviestitse saadun linkin kautta. Sinut kutsutaan oikeaan hoitohuoneeseen.

Miksi Hyggalla on varausmaksu?

Hyggalla 19,90 € varausmaksu sisältää eReseptin ja Kanta-maksun hinnat, joista ei veloiteta erikseen. Varausmaksu takaa sinulle poikkeuksellisen toimintamallimme kiireettömän hoitokokemuksen ja joustavan pituisen käyntiajan. Hoitoajan pituutta ei määritellä aikaa varatessa, vaan saat halutessasi kaikki suusi vaivat hoidettua kerralla kuntoon (jos tämä on kliinisesti mahdollista). Hammaslääkärillä ja suuhygienistillä ei ole rajoitettua aikaa vaivojesi hoitoon, joten saat laadukasta hoitoa jokaisella kerralla. Kun hoidat suusi kerralla kuntoon, et joudu maksamaan toistuvia varausmaksuja, kuten perinteisellä hammaslääkäriasemalla. Jos siirrät aikaasi 12 tuntia ennen varattua aikaikkunaa, varausmaksusi siirtyy uuteen aikaan. Varausmaksua ei palauteta.

Miksi Hyggalle hammashoitoon?

Hyggan tarjoamissa hammashoidon palveluissa ovat keskiössä asiakkaan kokonaisvaltainen hyvinvointi, hammaslääkärikäynnin mukavuus ja ajankäytön kiireettömyys. Iloiset suun terveydenhuollon ammattilaisemme ovat aina valmiita auttamaan sinua yksilönä. Hammaslääkärikäyntiä ei tarvitse siis jännittää, koska tavoitteenamme on, että käyntisi olisi mahdollisimman mukava. Sinulla on aina mahdollisuus keskustella ja tuoda esille omat toiveesi ja kysymyksesi. Meillä on aikaa sinulle ja suusi terveydelle uudenaikaisen ajanvarausjärjestelmämme ansiosta.

Mitä, jos hampaani lohkeaa?

Lohjennut hammas täytyy tutkia hammaslääkärin vastaanotolla. Voit varata ajan Hyggalle ajanvarauskalenteristamme, soittamalla (09) 58 400 300 tai chatissa. Lohkeamat hampaissa paikataan ja hiotaan tarpeen mukaisesti. Tilanteeseen sopiva paikkamateriaali valitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Voit lukea lisää hampaan lohkeaman syistä ja korjauksesta täältä.

Mikä on OmaKannan arkisto?

Verkossa toimivan OmaKannan arkiston avulla terveydenhuollon ammattilaisilla on mahdollisuus tarkastella ja välittää toisilleen terveyteesi liittyviä tietoja. Tällöin terveyteesi liittyviä tietoja on helpompi siirtää terveydenhuoltoyksiköstä toiseen. Myös sinulla potilaana on mahdollisuus tarkastella arkiston kautta omaa terveyshuoltohistoriaasi. Voit lukea lisää arkistosta OmaKannan omilta verkkosivuilta täältä.

Pelkään hammaslääkäriä. Kuinka pelkoni huomioidaan Hyggalla?

Jos pelkäät hammaslääkärissä käyntiä, voit täällä Hyggalla kertoa sen meille. Teemme hammaslääkärikäynnistäsi mukavamman kertomalla hoitoon kuuluvista vaiheista ennen hoidon aloittamista. Voit myös aina kysyä, jos jokin asia mietityttää. Voimme myös pitää taukoja, jos toimenpide antaa tähän mahdollisuuden. Hyggan ajanvarauksen ansiosta voimme tehdä useita toimenpiteitä kerralla, mikä myös auttaa pelkopotilaita, kun heidän ei tarvitse varata aikaa hammaslääkäriin toimenpide kerrallaan. Useaa toimenpidettä ei kuitenkaan tarvitse tehdä kerralla, jos et halua. Voit siis tulla muihin toimenpiteisiin myös erillisillä kerroilla. Voit lukea vastaavan hammaslääkärimme Juha Vainion haastattelun hammaslääkäripelosta täältä.

Voinko maksaa toimenpiteeni osamaksulla?

Voit. Osamaksulla maksaminen onnistuu Hygga-tilin avulla. Lue lisää täältä. Voit kysyä Hygga-tilistä myös vastaanottotyöntekijöiltämme.

Milloin hampaiden valkaisu voidaan tehdä?

Ennen hampaiden valkaisua hampaittesi täytyy olla tarkastetut. Sinulla ei saa olla reikiä eikä tulehduksia. Myös hammaskivi täytyy poistaa ennen kuin hampaasi voidaan valkaista.  Lue lisää täältä ja varaa aikasi tarvittaessa hammastarkastukseen. Jos olet raskaana tai imetät, et voi tulla hampaiden valkaisuun.

Mitä eroa on soodapuhdistuksella ja hampaiden valkaisulla?

Soodapuhdistuksen avulla saat hampaistasi värjäymät pois nopeasti ja hellävaraisesti. Soodapuhdistuksen voi tehdä useamman kerran vuodessa. Lue lisää soodapuhdistuksesta täältä. Hampaiden valkaisu valkaisee hampaasi tehokkaasti. Ylläpitovalkaisu tehdään 6–18 kuukauden jälkeen ensimmäisestä valkaisusta. Lue lisää hampaiden valkaisusta täältä.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä!

Voit soittaa vastaanottoomme (09) 58 400 300 tai lähettää viestiä osoitteeseen info@hygga.fi.

Huomioidaanko Hyggan toiminnassa ekologisuus?

Toimintamallimme mahdollistaa päivittäisiä ekologisia valintoja klinikkamme toiminnassa. Voit lukea lisää toimintamallimme mahdollistamasta ekologisuudesta täältä.

Olen Helsingin kaupungin ostopalveluasiakas, miten muutan varattua aikaani?

Helsingin kaupungin ostopalveluasiakkaana voit muuttaa jo varattua aikaasi puhelimitse numerosta 09 58 400 316. Käyntiohjeet Hyggalle löydät täältä.

Miten Hyggalla on varauduttu koronavirukseen?

Hyggalle on turvallista saapua. Ajankohtaista tietoa ja toimintaohjeita koronavirusepidemian aikana löydät tästä.

Miten tunnistan missä aikaikkunassa tehdään suuhygienistihoitoja?

Ajanvarauksen vaaleansinisissä aikaikkunoissa "Vapaita aikoja" saat sekä hammaslääkärin että suuhygienistin tekemiä toimenpiteitä. Hyggalla suuhygienistin tekemiin hoitoihin kuuluvat hammaskivenpoisto, soodapuhdistus ja hampaiden valkaisu. Tummansinisissä aikaikkunoissa on saatavilla vain vapaita hammaslääkäriaikoja (ei suuhygienistin). Valitse ensin siis sopiva aikaikkuna tarpeesi mukaan ja tämän jälkeen voit ajanvarauksen yhteydessä valita useamman hoitoon hakeutumisen syyn kuten esimerkiksi hammastarkastus ja hammaskiven poisto.

En tiedä mikä palveluseteli minulle on myönnetty. Mistä saan tämän tiedon?

Tarkista palse.fi-portaalista palvelusetelisi tiedot. Hae sinulle myönnetyn päätöksen tiedot kirjautumalla sisään palse.fi -portaaliin Suomi.fi -tunnistautumisen kautta.  

Miksi palveluseteliaikoja ei löydy?

Palveluseteliaikoja on rajattu määrä. Aikoja avataan resurssiemme mukaan noin viikoksi eteenpäin, usein arkiaamuisin klo 7. Lue lisää palveluseteleistä ja varaa aikasi täältä.

Miksi en voi varata KOHO-ajanvarausta käyttämällä mitä vain ajanvarauskalenteria?

Mikäli sinulle on myönnetty kokonaishoidon palveluseteli (KOHO) tulee sinun varata aikasi vain KOHO-ajanvarauskalenteria käyttäen. Näin voimme taata sinulle tarvittavat resurssit hoitoasi varten.  Mikäli varaat aikasi käyttäen muuta ajanvarauskalenteria, emme voi suorittaa hoitoasi, ja tässä tapauksessa joudumme mahdollisesti perumaan aikasi. Peruutetuista ajanvarauksista tulee maksettavaksi poisjääntimaksu 50,80 €.

Mitä eroa on ammattilaisen tekemällä soodapuhdistuksella vs. ruokasoodan käytöllä kotona?

Ammattilaisen tekemässä soodapuhdistuksessa ei käytetä normaalia soodaa. Kyseessä on mekaaninen puhdistus hellävaraisilla, pyöreillä kalsiumkarbonaattihelmillä, jotka eivät vaurioita hammaskiillettä. Puhdistusvaiheessa kalsiumkiteiden ja veden sekoitus viedään paineilmalla hampaiden pinnoille ilman hankaamista. Mikäli sinulla on värjäymiä hampaissa, suosittelemme näiden poistoa aina ammattilaisen tekemänä, jotta kiilteesi ei kulu.

Miten varaan ajan?

Helpoimmin ajanvaraus sujuu verkossa Ajanvaraus-sivulla. Voit varata ajan myös chatin kautta tai soittamalla numeroon 09 58 400 300 

En saanut varausvahvistusviestiä sähköpostiini. Mitä minun tulisi tehdä?

Jos et ole saanut viestiä, tarkistathan roskapostikansiosi. Huomioithan, että viestin saapumisessa voi olla pieni viive.

Miten voin siirtää tai perua aikani?

Voit siirtää varaustasi puhelimitse tai saamasi vahvistussähköpostin linkistä 12 tuntia ennen aikaasi. Maksamasi varausmaksu siirtyy tällöin uuteen varaukseen. Varausmaksua ei hyvitetä, jos peruutat ajan tai et saavu paikalle varattuna aikana. Voit peruuttaa ajan soittamalla (09) 58 400 300. Jos olet kuumeessa, sinun kannattaa siirtää varaustasi myöhemmälle ajankohdalle. Puolestaan flunssaisena sinun kannattaa soittaa ensin meille (09) 58 400 300.

Minulla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Voinko silti varata ajan?

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, voit varata ajan chatissa tai puhelimitse (09) 58 400 300.

Voinko maksaa käteisellä?

Emme käsittele käteistä vastaanotolla. Voit maksaa kotimaisilla pankkikorteilla, Visa Electronilla, luottokortilla (ei Amex), Apple Paylla tai Hygga-tilillä.

Pitääkö minulla olla Kela-kortti mukana vai riittääkö pelkkä Eurooppalainen sairaanhoitokortti?

Jotta saat suorakorvauksen, Kela-korttisi täytyy olla mukana. Valitettavasti Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei oikeuta Kela-korvauksiin.

Maksoin jo varausmaksun. Pitääkö minun maksaa vielä hoidoistakin?

Varausmaksu ei pidä sisällään toimenpidekustannuksia.  Varausmaksu sisältää E-reseptin ja Kanta-maksun hinnat sekä mahdollistaa sinulle joustavan hoitoonpääsyn ja käyntiajan klinikalla. Ennen hoidon aloittamista hammaslääkäri tai suuhygienisti käy läpi hoitosuunnitelman ja siihen liittyvän kustannusarvion. Näin mitään yllättäviä kustannuksia ei vastaanotollamme synny. Esimerkkejä toimenpidehinnoista löydät hinnastostamme.

Kuinka saan lähetteen suuhygienistin tekemään hammaskiven poistoon?

Lähetteen saa hammaslääkärin tekemän hammastarkastuksen jälkeen. Suuhygienisti kutsuu tarvittaessa huoneeseen hammaslääkärin lähetteen tekemistä varten. Jos sinulle on tehty tarkastus toisella yksityisellä klinikalla, voit tuoda suuhygienistilähetteen mukanasi eikä uutta tarkastusta tarvita.

Voinko saada seuraavalla kerralla ajan samalle hammaslääkärille tai suuhygienistille?

Hammaslääkäreillä ja suuhygienisteillä ei ole omaa ajanvarauskirjaa. Potilaan ottaa vastaan ensimmäiseksi vapautuva hammaslääkäri tai suuhygienisti. Hoitosuunnitelmasi on tallennettuna potilastietojärjestelmäämme: hoitosi jatkuu suunnitellusti, vaikka hammaslääkäri tai suuhygienisti vaihtuisi.

Onnistuuko Hyggalla hammashoito nukutuksessa?

Hygga ei tarjoa hammashoitoa nukutuksessa. Sen sijaan rauhoittava esilääkitys on mahdollinen. Hyggalla esilääkitys vaatii saattajan hoitoon tullessa ja hoidosta lähtiessä. Esilääkityksen hinta on 27 €.

Minulla on aktiivinen huuliherpes. Voinko saada hammashoitoa?

Emme valitettavasti voi hoitaa asiakasta, jonka huuliherpes ei ole täysin parantunut. Jos olet jo varannut ajan, voit siirtää sitä eteenpäin.

Miksi paikkauksen hinnat vaihtelevat niin paljon?

Paikkausten hinnat määräytyvät paikattavan alueen laajuuden mukaan. Hammaslääkäri puhuu paikkauspinnoista: paikka saattaa olla yhden, kahden tai kolmen pinnan kokoinen. Se voi olla laajuudeltaan myös kokonainen kruunu. Paikkauksen hintaan vaikuttaa myös puudutuksen käyttö ja puudutettavan alueen koko. Paikattavan reiän syvyys ja mahdolliset lisätoimenpiteet vaikuttavat myös hintaan.  Tarkat hinnat löytyvät hinnastostamme.

Miksi hinnastossa ei ole hintaa hampaan lohkeaman korjaukselle?

Hintaa on mahdotonta arvioida näkemättä hammastasi.  Hinta arvioidaan vasta vastaanotolla, kun nähdään hampaasi lohkeaman laajuus.

Hyggalla saat hammashoitoa nopeasti!

1.

Valitse ajankohta, jolloin haluat tulla hammashoitoon. Hoitosi alkaa valitsemassasi aika-ikkunassa. Varausmaksu on 19,90€.

2.

Saat tekstiviestivahvistuksen 30 min. ennen hoitosi alkua. Klinikalle ei tarvitse saapua ennen viestin vastaanottamista.

3.

Hymyile! Hyggalla saat yksilöllistä hammashoitoa yhdellä käynnillä, kelloon katsomatta.

Ajankohtaista

Asiakaspalvelu

Puhelinpalvelu avoinna: ma, ke ja pe 08:00-16:00, ti 09:00-17:00, to 10:00-18:00, la 09:00-15:00

(09) 58 400 300