Siirry sisältöön

Narskuttelu aiheuttaa särkyä ja kulumia

Hampaiden narskuttelun ja voimakkaan yhteenpuremisen oireita ovat leuan jäykkyys ja lukkiutuminen, leukanivelten naksahdukset, puremalihasten arkuus ja jäykkyys, vaikeus pitää suuta auki, korvaoireet ja päänsärky. Hampaistossa bruksismi aiheuttaa kulumista, lohkeilua ja halkeamia kiilteen pinnassa. Se saattaa myös vaurioittaa hampaiden kiinnityskudoksia ja näkyy limakalvoilla usein purujälkinä kielessä ja poskissa. Pitkään jatkuessaan bruksismi altistaa leukanivelsairauksille. Hampaiden narskuttelu diagnosoidaan usein hammastarkastuksen yhteydessä.

Mistä hampaiden narskuttelu johtuu?

Hampaita narskutellaan ja purraan voimakkaasti yhteen yleensä öisin, jolloin tyypillisiä oireita ovat pään, kaulan ja niskan alueen kivut ja jäykkyydet erityisesti aamuisin. Joskus narskuttelu tapahtuu tiedostamatta myös päiväsaikaan, esimerkiksi tehtäessä keskittymistä vaativaa työtä.  Bruksismille altistavat mm. purennan häiriöt, stressi, ahdistuneisuus, tupakointi, alkoholin käyttö, uniapnea, refluksitauti ja suun kuivuminen.

Miten hampaiden narskuttelua voi hoitaa?

Purentakisko on bruksismin ensisijainen hoitokeino. Kiskoa käytetään öisin. Se rentouttaa puremalihaksia ja leukaniveliä, ja suojaa hampaita kulumiselta ja lohkeamilta. Purentakisko saattaa vähentää myös päivisin tapahtuvaa, tiedostamatonta yhteenpuremista. Kisko on yksilöllinen ja valmistetaan hampaistasi otetun jäljennöksen perusteella. Narskutteluoireista kärsivän kannattaa  kiinnittää huomiota oman leuan asentoon. Normaalisti hampaat koskettavat toisiaan vain nielaistaessa ja pureskeltaessa. Purukumista kannattaa luopua kokonaan. Narskuttelijalle suositellaan myös leukanivelten ja purentalihasten fysioterapiaa.

Narskuttelijan kotiharjoitukset

Voit kokeilla bruksismin oireiden hoitoon ja leukanivelten ja puremalihasten rentoutukseen myös säännöllisiä alaleuan liikeharjoituksia. Seuraavat yksinkertaiset jumppaohjeet on kehitetty erityisesti hampaiden narskuttelijoille:

  1. Ota ryhdikäs asento, pyörittele hartioita, anna olkapäiden laskeutua alas, rentoudu ja tarkista, että myös leuka ja kieli ovat rentoja.
  2. Verryttele alaleukaa leukahölkällä eli pienillä, kevyillä liikkeillä ylös, alas ja molemmille sivuille.
  3. Avaa suuta hieman ja työnnä alaleukaa eteenpäin. Toista 5–10 kertaa.
  4. Vie alaleuka ääriasentoon kummallekin sivulle. Toista 5–10 kertaa.
  5. Tee liikkeet 3 ja 4 vastuksen kanssa, eli vastusta liikettä kevyesti kädellä.
  6. Venytä puremalihaksia avaamalla suu suureksi, hengittämällä suun kautta sisään ja haukottelemalla muutaman kerran. Liike vahvistaa suun avaajalihaksia ja rentouttaa suun sulkijalihaksia.

hampaiden narskuttelu

Mukava hammaslääkäriklinikka Hygga sijaitsee keskellä Helsinkiä (Kampinkuja 2, Sähkötalon 2. krs.). Löydät Hygga-klinikan myös Facebookista ja Instagramista.

 

Asiakaspalvelu

Puhelinpalvelu avoinna: ma,ke klo 10:15-18:00, ti,to ja pe klo 08:15-16:00 sekä la klo 9:15-15:00.

(09) 58 400 300

Tee Hygga Hymy-sopimus

Hammashoitoa kk-maksulla!

Lue lisää