Siirry sisältöön

Hampaiden narskuttelu eli bruksismi

  • Leuan jäykkyys, väsyminen ja lukkiutuminen, leukanivelten naksuminen, suun aukipitämisen vaikeus, korvaoireet ja päänsärky ovat narskuttelun aiheuttamia oireita.
  • Narskuttelun syynä voi olla purentahäiriöt, perinnöllinen alttius tai stressi.
  • Hampaita narskutellaan yleensä nukkuessa, mutta joskus narskuttelu tapahtuu huomaamatta päivällä esim. keskittyessä työhön. Leuan asentoon kannattaa kiinnittää huomiota. Hampaiden ei yleensä kuulu ottaa kiinni toisiinsa kuin syödessä tai nielaistaessa. Vältä tapoja, jotka lisäävät leukanivelen kuormitusta: älä nojaa kädelläsi leukaan tai jauha koko ajan purkkaa.
  • Voimakas narskuttelu vaurioittaa hampaita: hampaat kuluvat ja lohkeavat helpommin. Narskuttelu saattaa vahingoittaa myös hampaiden kiinnityskudoksia. Narskutteluun liittyy tyypillisesti limakalvomuutoksia: piparkakkukieli eli painaumia kielen sivuilla ja puruvalleja poskissa.
  • Paras tapa hoitaa narskuttelusta johtuvia oireita on teettää yksilöllinen, öisin käytettävä purentakisko. Kisko suojaa hampaita kulumiselta ja lohkeamiselta, vähentää limakalvovaurioita ja rentouttaa purentalihaksia. Ylähampaissa pidettävä kisko valmistetaan hampaista otetun jäljennöksen perusteella.
  • Purentakiskon lisäksi narskuttelusta johtuvia oireita helpottaa erilaiset fysioterapeuttiset hoidot, joiden tavoitteena on rentouttaa purentalihaksia.
  • Oireita helpottaa myös säännölliset alaleuan liikeharjoitukset, joiden avulla leuan rentous ja leukanivelen lepoasento on helpompi löytää. Kokeile tehokasta ja yksinkertaista purentalihasjumppaa:
  1. Ota ryhdikäs asento, pyörittele hartioita, anna olkapäiden laskeutua, rentoudu ja tarkista että myös leuka ja kieli ovat rentoja.
  2. Verryttele alaleukaa tekemällä leukahölkkää eli pieniä, keveitä liikkeitä ylös- alas ja molemmille sivuille noin minuutin ajan.
  3. Avaa suu hieman auki ja työnnä alaleukaa eteenpäin. Toista 5-10 kertaa.
  4. Vie alaleukaa ääriasentoon oikealle ja vasemmalle. Toista 5-10 kertaa.
  5. Tee liikkeet 3 ja 4 vastuksen kanssa eli vastusta liikettä kädellä.
  6. Venytä purentalihaksia avaamalla suu suureksi, hengittämällä suun kautta sisään ja haukottelemalla muutaman kerran. Liike vahvistaa suun avaajalihaksia ja rentouttaa suun sulkijalihaksia.

Asiakaspalvelu

Soita asiakaspalveluumme

(09) 58 400 300

Tee Hygga Hymy-sopimus

Hammashoitoa kk-maksulla

Lue lisää